I vårat liv

Budcompaniet

Idag hände en lite olustig sak. Eller egentligen började det igår. Vi har beställt ett parasoll där det ingick hemleverans. Det tackar vi inte nej till. Efter tre veckors väntan fick jag äntligen ett sms där det stod att jag ska få min leverans torsdag mellan kl 13-17 med 30 minuters avisering (en halvtimmes förvarning). Det ringde en otrevlig kille till mig kl 13:19 och sa att han har en leverans till mig och frågar om jag är hemma. Jag svarar att min sambo är hemma, så det är bara att komma. Jag frågade också ungefär vilken tid han skulle komma. Då svarade han mig ”om ett tag”. Klockan går och ingen leverans kommer. När klockan är 16 ringer jag och frågar honom när han har tänkt komma… om ungefär en timme svarade han då. (Det var långa 30 minuter!) Klockan 17:05 ringer han igen och säger ”vi är framme hos dig nu men du är inte hemma”!!! Joo svarar jag, jag ÄR hemma! Då visar det sig att han är två hus bort och plingar på dörren. När jag påpekar att jag bor på nummer 12 så säger han typ… ja titta, det står det här.

När han väl ska lasta ur allting så visar det sig att han enbart har med sig granitstenarna som ska hålla parasollet på plats samt skyddet. Med andra ord, INGET parasoll. Jag blir självklart skitirriterad och ber att han ska skriva under på följesedeln att det inte ingick nåt parasoll i det han levererade. Då står han med hans två papper i handen och undrar vilket av papprena han ska behålla och vilket jag ska ha. Eftersom jag skrivit på hundratals paket på jobbet så förklarade jag snällt för honom att han ska behålla delen som jag skrivit under för godkännande av leveransen.

Direkt när han åkt så ringer jag till Trademax där vi beställt parasollet och undrar vart mitt parasoll tagit vägen. Hon kollar i beställningen och säger att det kommer i början av nästa vecka och att jag borde få ett sms från budcompaniet imorgon (dvs på fredag). Då kan jag inte låta bli att säga ”måste ni skicka paketet med budcompaniet?”. Hon undrar självklart varför. Då förklarar jag för henne hur han skött avisering och leverans och att han dessutom varit otrevlig i hans bemötande. Hon säger att hon direkt ska ta upp detta med hennes chef och hon ber mig att höra av mig igen om det händer nåt liknande vid nästa leverans.

Min första tanke är ”stor risk”, det är klart att inget kommer att komma ur mitt klagomål…. men oj va fel jag hade! Idag vid halv tio på förmiddan så ringer chauffören som lämnade paketet och är sur på mig. Han ifrågasätter varför jag inte klagade till honom direkt istället för att klaga till hans chef. Hans chef hade tydligen ringt och skällt på honom klockan sju igår kväll. Chauffören va skitsur på mig och när jag försökte förklara för honom min syn på det hela, att Budcompaniet har utlovat 30 minuters avisering och att han kommer nästan 4 timmar efter att han ringt och att det är illa. Att vi faktiskt har annat att göra än att stå hemma och vänta på honom. Då menar han på att, när han ringde och frågade om vi var hemma och jag sa att min sambo är hemma… då tyckte han att då har han typ hela dan på sig att leverara. Å så säger han att leveransen var ju utlovad mellan 13-17 och att han ju faktiskt kom inom den ramen så försökte jag återigen säga att de faktiskt har utlovat 30 minuters avisering och att jag förväntade mig det. Han förstod inte vad jag sa och jag försökte säga till honom att det få han ta upp med hans chef, om deras rutiner inte fungerar så ska inte det belasta mig.

Nåja… det var en kort historia lite långt skriven. I alla fulla fall. Jag tyckte det var ett obehagligt samtal jag fick från chauffören och eftersom Trademax uttryckligen hade bett mig att ringa igen om leveransen inte fungerar så ringde jag dem och berättade om samtalet. Jag bad dem att prata med budcompaniet och säga att jag absolut inte vill att den chauffören kommer till mig. Ungefär en halvtimme senare ringer en chef från Budcompaniet upp mig och ber massor om ursäkt och säger att han aldrig har hört nåt liknanade… att chauffören har betett sig fruktansvärt illa och på ett sätt som han absolut inte får göra och att det strider mot allt inom Budcompaniet. Han hade begärt in chauffören på ett samtal en kvart senare och frågade mig om jag ville ha återkoppling efter det, jag svarade ja på det.

Ytterligare en timme senare ringer chefen tillbaka och säger att han pratat med chauffören som var ångerfull och förstod att han hade gjort fel. Chauffören blev avskedad, han fick gå på dagen. Han hade sagt att han ville be mig om ursäkt, men då hade chefen sagt att om han på nåt som helst vis försöker ta kontakt med mig så blir det ett polisärende.

Budcompaniet har skickat en tårta till mig som plåster på såren och de har bett mig om ursäkt!

Jag tycker det känns olustigt att jag har fått någon avskedad, att den personen dessutom har mitt telefonnummer och vet vart jag bor. Men jag tycker att Budcompaniet har skött sig bra och jag hoppas verkligen de var tydliga mot chauffören om att han absolut inte få kontakta mig ytterligare… jag tycker ändå det känns lite läskigt… hoppas verkligen det inte blir nåt mer skit av det här….

20130531-192930.jpg

2 kommentarer

  1. Tina

    Det låter hemskt det här. Förstår att det måste kännas obehagligt att ha fått en person avskedad. Fast å andra sidan så är det ju jättebra att företaget tar det så allvarligt för det bevisar ju i alla fall att de tar sitt koncept/policy på allvar. Det var säkert ändå bara en tidsfråga innan han blev avskedad. Hoppas innerligt att han inte kommer dig nära. Du får vara uppmärksam så att han inte förföljer dig eller nåt. Kram

    • Jenny

      Jorå, jag håller uppsikt… kram

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

© 2024 Jenny & Mikael

Tema av Anders NorenUpp ↑